Vědci z Liberce představili bezpečnostní novinku pro chodce

Nový vynález, který může napomoci vyšší bezpečnosti chodců na silnicích, představila Technická univerzita v Liberci. Díky optickým vláknům použitým na oblečení, batozích i na dětských kočárcích, uvidí řidič chodce až na vzdálenost jednoho kilometru. Běžně používané reflexní prvky přitom řidiče na chodce upozorní až ve vzdálenosti 200 metrů, a to pouze v tom případě, kdy je přímo osvětlen reflektory automobilu. Škola už podala žádost o český i mezinárodní patent.

Nový bezpečnostní systém sám svítí

Nový systém navržený libereckými vědci je, narozdíl od pasivních reflexních materiálů, aktivní a sám svítí. Využívá optické vlákno, které vyzařuje po celé své délce. Vše zajišťuje miniaturní zdroj světla s baterií v kapse bundy, který lze rozsvítit a opět zhasnout. Baterie vydrží až deset hodin nepřetížitelného svícení. „Zdroj je možné jednoduše odpojit a taková bunda se dá běžně prát při teplotě 40 stupňů nebo chemicky čistit,“ doplnila Blanka Bůbelová, ředitelka společnosti STAP Vilémov, která na projektu s univerzitou spolupracuje a lemovky i tkaničky se zabudovaným optickým vláknem už vyrábí.

Využití najde na bundách, kočárcích i cyklistických helmách

Na letošním veletrhu Styl a Kabo byly představeny první bezpečné školní batohy, začíná se pracovat také na výrobě softshellové bundy, vybavené takovými bezpečnostními prvky. V nabídce je už také samostatný set – stužka se zdrojem, kterým lze dodatečně vybavit tašku, cyklistickou helmu či dětský kočárek. „Její cena bude okolo 200 korun, školní batoh s optickým vláknem bude asi o 150 korun dražší než ten běžný, bundu chceme nabízet od 1200 do 1500 korun,“ dodal David Sklenář ze společnosti Leasyn, která tyto produkty vyrábí.

Ochrana pro seniory, cyklisty i děti

Podle Miroslava Kaláska ze společnosti BESIP je novinka velkým přínosem pro zvýšení bezpečnosti na silnicích a může zachránit mnoho životů. Doporučuje ji nejen pro děti, ale také cyklistům a seniorům. „Měli jsme možnost otestovat ty výrobky v České Lípě při dopravněbezpečnostní akci zaměřené na chodce a cyklisty za snížené viditelnosti,“ upozornil Klásek. Podle něj se ukázalo, že aktivní bezpečností prvky chodce zviditelňovali na vzdálenost dostatečnou k tomu, aby řidič stihl včas zareagovat.

Zdroj obrázku: http://compfight.com/search/optical-fiber/1-3-1-1

Komentáře