Zaměstnání invalidních důchodců

Dotaz

15. 9. 2014
Zaměstnání invalidních důchodců

Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně zaměstnání OZP. Jsem OSVČ a mám vlastní firmu, která se rozrůstá a chtěla bych zaměstnat svého kamaráda, který je OZP 1. stupně. Co vše musím udělat pro to abych ho mohla oficiálně zaměstnat ? A jak to je s odváděním daní, sociálního a zdravotního pojištění ? A dostanu jako zaměstnavatel nějaké dotace ? A co pro to aby byl zaměstnaný musí udělat on ?
Děkuji za odpovědi

Odpověď

Petr Gola 16. 9. 2014 

Dobrý den,

 

doba pobírání invalidního důchodu prvního stupně nepatří mezi náhradní doby pojištění pro důchodové účely. Z tohoto důvodu se i předpokládá, že občan pobírající invalidní důchod I. stupně bude pracovat nebo vykonávat samostatnou výdělečnou činnost. Mít tedy příjem, ze kterého se odvádí sociální pojištění. Váš kamarád může tedy v invalidním důchodu 1. stupně pracovat. Vykonávaná práce by však měla odpovídat aktuálnímu zdravotnímu stavu a nebýt v rozporu se zdravotním omezením.

 

Pracující invalidní důchodci odvádí ze svého příjmu sociální pojištění, zdravotní pojištění i daň z příjmu jako ostatní zaměstnanci. Při výpočtu daně z příjmu fyzických osob mají pracující invalidní důchodci nárok na daňovou slevu na invaliditu. Invalidní důchodci prvního a druhého stupně mají nárok na daňovou slevu ve výši 210 Kč měsíčně. Nárok na tuto slevu prokazují zaměstnanci rozhodnutím o přiznání invalidního důchodu.

 

Za invalidní důchodce odvádí zdravotní pojištění stát. Proto u invalidních důchodců nemusí být při výpočtu zdravotního pojištění dodržen minimální vyměřovací základ. Z neplaceného volna se neplatí zdravotní pojištění jako je tomu u ostatních zaměstnanců.

 

Pro zaměstnání invalidního důchodce není potřeba dělat žádné speciální kroky, postupuje se standardním způsobem jako v případě zaměstnání každého zaměstnance. Je však vhodné, aby měl zaměstnanec zdravotní potvrzení od příslušného lékaře k výkonu konkrétní pracovní činnosti, kterou bude vykonávat.

 

Zaměstnavatelé zaměstnávající invalidní důchodce mají dle § 35 zákona o dani z příjmu nároku na daňové slevy.

  • 60 tisíc Kč za každého zaměstnance s těžším zdravotním postižením
  • 18 tisíc Kč za každého zaměstnance s lehčím zdravotním postižením

Při výpočtu se vychází z průměrného přepočteného počtu zaměstnanců (tj. při zkráceném pracovním úvazku se sleva poměrně krátí).

 

Zaměstnávání invalidních důchodců je ze zákona podporováno, při splnění zákonných podmínek je možné čerpat příspěvek od úřadu práce, např. příspěvek na zapracování, příspěvek na zřízení společensky účelného pracovního místa, příspěvek na vytvoření chráněného pracovního místa. Na tyto příspěvky není ihned automatický nárok, o jednotlivé příspěvky je nutné si příslušném úřadu práce. Zdali jsou splněny podmínky pro jednotlivé příspěvky, je vhodné osobně řešit na místně příslušném úřadu práce s kompetentními pracovníky. Situace je individuální a záleží na konkrétní firemní situaci.

 

Jenom na doplnění uvedu, že největší legislativní podpora je vázána na podmínku zaměstnávání více jak 50 % invalidních důchodců. Tito zaměstnavatelé jsou zvýhodnění při čerpání veřejných zakázek. Takoví zaměstnavatelé ušetří i na zdravotním pojištění, neboť pro placení zdravotního pojištění se provádí tzv. „odpočet zdravotního pojištění“. Zjednodušeně se odečítá od vypočteného zdravotního pojištění zdravotní pojištění placené státem za státní pojištěnce.

 

S pozdravem

Omlouváme se, dočasně není možné vkládat dotazy. Zkuste v předešlých dotazech najít podobný dotaz.

Děkujeme za pochopení,
Redakce Duchodova-Reforma.cz

Komentáře