ČOI bude mít větší pravomoci na předváděcích akcích

Místo konání, datum, časový harmonogram i druh nabízeného zboží – všechny tyto informace budou muset dopředu nahlásit České obchodní inspekci pořadatelé předváděcích akcí. Obdobné údaje pak budou uvedeny také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akce lákají. Pokud pořadatel uložené povinnosti poruší, bude mu hrozit pokuta až ve výši pěti milionů korun. Takový je návrh novely zákona o ochraně spotřebitele, který odsouhlasila vláda ještě před svým rozpuštěním. Poslanci by ji měli schválit během příštího roku.

Inspektoři budou moct předváděcí akce nahrávat

Novelu zákona proti tzv. šmejdům připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu ještě pod vedením bývalého ministra průmyslu Martina Kuby (ODS). „V posledním období vzrostl právě podíl prokázaných případů užití nekalých obchodních praktik reprezentanty společností, které uskutečňují prodej výrobků či poskytování služeb v rámci předváděcích akcí, a to včetně praktik agresivních. Jednou z příčin tohoto nežádoucího jevu je skutečnost, že se dozorové orgány o předváděcích akcích dozví zpravidla po jejich konání, kdy již nelze jednoznačně a hodnověrně prokázat porušení právních povinností,“ uvádí návrh novely zákona. Od 1. ledna příštího roku bude platit nový kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožní pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí, jež bude možné použít i jako důkaz u soudu.

Firmy s předváděním končí, kritiku odstartoval dokument

Tlak médií i kontrolních orgánů však způsobuje, že dosavadní největší hráči na českém trhu zemi opouštějí a přeskupují síly. Mohou ale vytvářet další živnosti a tak na trhu dál působit, protože v tuzemsku zatím neplatí zákaz řetězení živností. Jedním z nich je německý podnikatel Jens Beckhäuser, který se stahuje z podnikání v oblasti předváděcích akcí. Jako důvod uvedl negativní kampaň českých médií. Jeho společnosti Beck Europe a Beck Reisen však byly několikrát i v hledáčku ČOI, především kvůli agresivním obchodním praktikám na předváděcích akcích. Veřejnou debatu o neetických obchodních praktikách prodejců odstartoval podle ředitele ČOI, Vladimíra Velčovského, filmový dokument Šmejdi.

V Česku působí několik set firem, které nabízí zboží v předváděcích akcích. Denně utrží mezi 700.000 a 800.000 korunami. V prvních osmi měsících tohoto roku rozdala ČOI provozovatelům těchto akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona zjistili inspektoři u 74 procent z 267 kontrolovaných akcí.

Komentáře